مرکز دانلود طرح های لایه باز ... پروژه و مقاله کارشناسی و کارشناسی ارشد در تمامی رشته ها
دسته بندی محصولات
آخرین محصولات فروشگاه
محبوبترین محصولات
Hoopad Rayaneh پیشنهاد شگفت انگیز با اطمینان خرید کنید ترجمه مقاله

‌‌‌مـقاله‌ معلم و فرهنگ اسلامی مدارس

‌‌‌مـقاله‌ معلم و فرهنگ اسلامی مدارس

فرمت فایل word

 

تعداد صفحات 9

 

آماده پرینت گرفتن

فرایند انتقال ارزش ـ‌ها‌ و هـنجارهای‌ اخـلاقی‌، یا نهادینه کردن الگوها و عناصر فرهنگی از طریق تربیت و پرورش کودکان و نوجوانان، از موضوعات بسیار مهمی است‌ که از دیرباز و در طول سیر تحولات فرهنگی و علمی جوامع متمدن، ذهن و اندیشه متفکران و اندیشمندان‌ اجتماعی را به خود‌ مشغول‌ داشـته است. علاوه بر پیـامبران و اولیـای الهی که مربیان بزرگ نفوس بشری بوده‌اند اندیشمندانی نظیر سقراط، افلاطون و ارسطو در یونان کنفسیوس در چین، فاربی و ابن خلدون در جوامع اسلامی، نیز هرکدام به‌نوعی آرزوی‌ تربیت افراد جامعه را به بهترین نحو به‌ویژه کودکان و نوجوانان را در سر می‌پروراندند. اینان با ارائۀ نظریات خود تحت عنوان «جامعۀایده‌آل» یا «مدینۀ فاضله، علاقۀ خود را به ترتیب و پرورش‌ اعضای جامعه‌ بر اساس ارزش‌ها و الگوهای فرهنگی جامعۀ زمانه خویش نشان داده‌اند. امروزه اکثر جـامعه‌شناسان و انـدیشمندان اجتماعی بر این باورند که موضوع انتقال ارزش‌ها و هنجارها به نسل‌های بعدی در اصل همان فرایند یا پروسه جامعه‌پذیری یا‌ اجتماعی‌ شدن است که ریشه‌هایی از آن را می‌توان در آرا و عقاید جامعه‌شناسانی نظیر دورکیم، اسپنسر، پارسنز، میدوکولی مـشاهده کـرد.

به اعتقاد جامعه‌شناسان، جامعه‌پذیری به معنای هم‌سازی و هم‌نوایی فرد با ارزش‌ها، و نگرش‌های‌ گروهی‌ و اجتماعی است که در قالب فرایندی تعاملی بین فرد و جامعه تحقق پیدا می‌کند. جامعه‌پذیری از یک سو موجب مـی‌شود کـه فرد با یادگیری شیوه‌های رفتاری، باورها، ارزش‌ها و الگوهای فرهنگی جامعۀ خویش‌ را‌ اخذ‌ کندو ضمن آموزش‌ها و یادگیری مطالب‌، خصوصیات‌ فرهنگی‌ جامعه را جزو شخصیت و هویت خویش سازد، و از سوی دیگر با ایجاد بستری مناسب بـرای وفـاق اجتماعی یا توافق جمعی مـیان اعـضای جـامعه‌،  و خوشحالی اگر در راستای‌ رشد‌ اخلاقی باشد، بسیار پسندیده است.

موجب انسجام و یگانگی آن‌ها در مسائل گـوناگون ارزشـی و فرهنگی جامعه شود. به‌عبارت‌دیگر، برای‌ تقویت‌ فرهنگ‌ جـامعه، وجـود فرایند جامعه‌پذیری یا انتقال ارزش‌ها، باورها و هنجارها ازجمله‌ ضروریات و بدیهیات اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود، تا آن‌ جامعه نه‌تنها در نهادینه کردن عناصر و الگـوهای فـرهنگی خـویش موفق شود، بلکه با تمام‌ توان‌ و توانایی‌های‌ خویش بتواند به حـیات اجتماعی خود ادامه دهد.

به اعتقاد اکثر جامعه‌شناسان‌ و روان‌شناسان‌ اجتماعی، فرایند جامعه‌پذیری یا انتقال ارزش‌ها، باورها و هنجارها ازجمله ضروریات و بـدیهیات اجـتناب‌ناپذیر مـحسوب می‌شود، تا آن‌ جامعه‌ نه‌تنها‌ در نهادینه کردن عناصر و الگوهای فرهنگی خویش مـوفق شـود، بلکه با تمام توان و توانایی‌های خویش‌ بتواند‌ به‌ حیات اجتماعی خود ادامه دهد.

 

کلمات کلیدی:توسعه و نوسازی، سرمایۀ اجتماعی، کـنش متقابل نمادی، مهندسی فرهنگی، ثبات نظام اجـتماعی، نظریۀ جامعه‌پذیری

فهرست مطالب

 

مقدمه

تعریف و بیان مسئله‌

سؤالات تحقیق

اهمیت و ضرورت تحقیق

بانی‌ نظری تحقیق نظریۀ جامعه‌پذیری و ثبات نظام اجـتماعی

نظریۀ  توسعه و نوسازی

نظریۀ  سرمایۀ اجتماعی

نظریۀ  کـنش متقابل نمادی

نظریۀ  مهندسی فرهنگی


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 3,400 تومان
(شامل 15% تخفیف)
مبلغ بدون تخفیف: 4,000 تومان

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
m5_710905_9187.zip455.2k





مقاله ی بررسی روش های معلم محور و دانش‌آموزش محور

مقاله ی بررسی روش های معلم محور و دانش‌آموزش محور فرمت فایل word   تعداد صفحات 11    آماد پرینت گرفتن     در این مقاله، ابتدا‌ به معرفی روش آمـوزشی«معلم محوری»پرداخته‌شده است. این روش به‌تمامی فعالیت‌هایی که‌ عمدتاً توسط معلم در‌ فـرایند‌ آموزش و یادگیری انجام مـی‌پذیرد، اطـلاق می‌شود و قدمت آن را به پنج قرن پیش از میلاد مسیح نسبت می‌دهند. ایجاد رو ...

توضیحات بیشتر - دانلود 3,000 تومان

مقاله نقش معلمان در امر به معروف و نهی از منکر

مقاله نقش معلمان در امر به معروف و نهی از منکر فرمت فایل word   تعداد صفحات 11    آماد پرینت گرفتن   احیای ارزش‌های اصیل‌ اخلاقی و بـازگشت به اصول فراموش شدۀ اسلامی شرط لازم برای حاکمیّت بخشیدن به اسلام در‌ جامعۀ ماست. زیرا بـرخلاف‌ سیستم‌های حکومتی‌ و نظامات اجتماعی دیـگر کـه تنها از راه قانون به حاکمیّت خود استقرار می‌بخشد،  حکومت اسلامی بر دوش فردفرد مسلمانان و بر دل&z ...

توضیحات بیشتر - دانلود 3,000 تومان

تحقیق بررسی عرفان سعدی

تحقیق بررسی عرفان سعدی مقدمه مشرف الدین مصلح بن عبدالله متخلص به سعدي، به سبب انتسابِ وي به سعد بن ابيبكر بن سعد بن زنگي ولادت يافت. در حدود سال 606 هجري در شيراز و در ميان خانداني كه از كودكي تحت تربيت پدر قرار گرفت و از هدايت و نصيحت او برخوردار گشت ولي در خردسالي يتيم شد. سعدي پس از مرگ پدر تحت سرپرستي سعد بن زنگي اتابک فارس قرار گرفت و اندكي بعد براي ادامه تحصيل به مدرسه نظاميه بغداد فرستاده شد و در همين شهر به خدم ...

توضیحات بیشتر - دانلود 3,000 تومان