مرکز دانلود طرح های لایه باز ... پروژه و مقاله کارشناسی و کارشناسی ارشد در تمامی رشته ها
دسته بندی محصولات
Hoopad Rayaneh پیشنهاد شگفت انگیز با اطمینان خرید کنید ترجمه مقاله

مقاله ‌‌‌‌‌‌جـهانی‌ شدن، فرهنگ مصرف، رویکرد اسلامی

مقاله ‌‌‌‌‌‌جـهانی‌ شدن، فرهنگ مصرف، رویکرد اسلامی

فرمت فایل word

 

تعداد صفحات 18

 

آماده پرینت گرفتن

انسان ها با توجه به خصوصیت اجتماعی خود همواره در پی تلاش برای ایجاد دنیایی با روابط گسترده بوده اند. مصداق بارز این امر اوج گرفتن بحثی به نام جهانی شدن است. در جهانی شدن مرزهای جغرافیایی، اجتماعی و فرهنگی به تدریج محو می شوند و جهان به نوعی همگونی اجتناب ناپذیر می رسد. برای ایجاد این همگونی لازم است شاخصه های زندگی اجتماعی اعم از اقتصاد، سیاست و فرهنگ دگرگون شده و در یک راستا قرار گیرند تا با ایجاد یک سبک زندگی مشابه، به استانداردهای تعیین شده در سطح جهانی دست یافت. هر چند به عقیده بسیاری از اندیشمندان، جهانی شدن رویکردی اقتصادی دارد؛ اما بحث فرهنگ و به خصوص فرهنگ مصرف از آن جهت که می تواند زمینه جهانی شدن اقتصاد را فراهم کند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آنچه در این مقاله بررسی کرده ایم جایگاه فرهنگ مصرف در جامعه ی جهانی شده و مقایسه آن با رویکرد اسلامی است. ایجاد فرهنگ مصرف گرایی جهانی سبب می شود چرخه اقتصاد جهانی به گردش درآید. شرکت های چند ملیتی و فعالات اقتصاد جهانی از عاملان اصلی ایجاد چنین فرهنگی هستند و بر اساس آن جامعه مصرفی را شکل داده اند. این جامعه که با مبانی کاملا سکولار پی ریزی شده است، خود دارای ویژگی هایی است که سبب تداوم مصرف می شود. در این جامعه، مصرف، هدف زندگی و هویت بخش است. انسان برای مصرف کنندگی تربیت می شود و آن چنان در این مصرف غوطه ور می شود که برخی آن را به سان یک بیماری انگاشته و سندروم مصرف کننده نامیده اند.

در رویکرد اسلامی هر چند نگاه جهانی به جامعه بشری بسیار مهم است؛ اما مبانی اسلامی تفاوت زیادی با مبانی سکولار دارد و در نتیجه فرهنگ اسلامی نیز متفاوت خواهد بود. در فرهنگ اسلام، مالکیت اصلی از آن خداوند است. مصرف نه تنها هدف زندگی نیست بلکه باید براساس اصول اسلامی و اعتدال اقتصادی صورت بگیرد. میزان مصرف و نوع مصرف، در اسلام مهم و تعیین شده هستند. در نهایت می توان گفت جهانی شدن از اهداف اسلام است و برای جامعه جهانی خود نیز برنامه دارد از جمله برنامه های اقتصادی؛ اما جامعه مصرفی کنونی چندان با مبانی و دستورات اسلامی سازگار نیست.

واژه‌های کلیدی: جهانی شدن، مصرف، فرهنگ، اسلام.

فهرست مطالب

چکیده‌

مقدمه

تعریف جهانی شدن

تاریخچه جهانی‌ شدن‌ و نـظریات‌ مطرح

جایگاه فرهنگ در جهانی شدن

جایگاه مصرف در چرخه اقتصاد

فرهنگ مصرف

ویژگی‌های جامعه مصرفی

جهانی شدن در رویکرد اسلامی

فرهنگ مصرف در اسلام

مصرف در اسلام

نتیجه

فهرست‌ منابع


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 2,550 تومان
(شامل 15% تخفیف)
مبلغ بدون تخفیف: 3,000 تومان

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
m52_790091_7493.zip456.9k





مقاله ‌‌‌نـقش‌ نماد و نمادگرایی در زندگی بشر

مقاله ‌‌‌نـقش‌ نماد و نمادگرایی در زندگی بشر چکیده این مقاله با رویکرد تحلیلی و بررسی اسنادی، در پی تحلیل جامعه شناختی معنا، مفهوم، نقش، جایگاه و کاربرد نمادها در زندگی است و بر این باور است که زندگی اجتماعی بشر بدون نماد و نشانه، امکان تداوم ندارد. به طور کلی، عرصه ای از زندگی بشر را نمی توان سراغ گرفت که نمادین و رمزآلود نباشد؛ چرا که انسان موجودی اجتماعی است و لازمه ی زیست اجتماعی، تعامل، تبادل فکر و اندیشه و رابطه با همنوعان است که به ن ...

توضیحات بیشتر - دانلود 3,000 تومان

مقاله ایجاد نیاز کاذب و آثار اجتماعی آن

مقاله  ایجاد نیاز کاذب و آثار اجتماعی آن فرمت فایل word   تعداد صفحات 27   آماده پرینت گرفتن ایجاد نیاز کاذب از دستاوردهای اجتماعی-فرهنگی غیراخلاقی شرکت های تجاری در عرصه صنعت تبلیغات بازرگانی است. از آنجا که شناخت نیازها و خواسته های مردم برای راهبردی کردن شگردهای تبلیغات و ایجاد تقاضا، از اصول اساسی تبلیغات تجاری در عرصه ی رقابت است، بنابراین اغلب بستری را فراهم می سازد که شرکت ها اخلاق، فرهنگ، ارزش ها و روح ساده ز ...

توضیحات بیشتر - دانلود 4,000 تومان 3,400 تومان 15% تخفیف

مقاله ‌‌‌بـررسی‌ قاچاق زنان در اسناد بین‌المللی و حقوق جزایی ایران

مقاله ‌‌‌بـررسی‌ قاچاق زنان در اسناد بین‌المللی و حقوق جزایی ایران فرمت فایل word   تعداد صفحات 30   آماده پرینت گرفتن قاچاق انسان، به خصوص زنان و کودکان که به بردگی عصر مدرن شهرت دارد، یکی از مصادیق جرایم سازمان یافته است که از ابتدای دهه 1990 میلادی شهرت یافته، و در این سال های اخیر به یک معضل جهانی تبدیل شده است. قاچاق انسان را در قرن بیست و یکم می توان صورت جدیدی از تجارت بردگان تا قرن نوزدهم تصور نمود. از این رو، لزوم جرم انگاری قاچاق ان ...

توضیحات بیشتر - دانلود 4,000 تومان 2,000 تومان 50% تخفیف

مقاله ‌‌‌عـوامل‌ اجتماعی و اقتصادی مرتبط با افزایش سن ازدواج جوانان

مقاله  ‌‌‌عـوامل‌ اجتماعی و اقتصادی مرتبط با افزایش سن ازدواج جوانان فرمت فایل word   تعداد صفحات 41   آماده پرینت گرفتن يکي از شاخص هاي مهم براي ارزيابي ميزان سلامت و بهداشت جسمي و رواني افراد يک جامعه، شاخص سن ازدواج است. بالا رفتن ميانگين سن ازدواج مي تواند در مسير سلامت جامعه اختلالاتي به وجود آورد. اين مطالعه با هدف شناخت عوامل اجتماعي و اقتصادي مرتبط با افزايش سن ازدواج جوانان با تاکيد خاص بر شهر کرمانشاه انجام گرديد. روش مطالعه در اين پژ ...

توضیحات بیشتر - دانلود 4,000 تومان 3,400 تومان 15% تخفیف
پرفروش ترین محصولات

فروشگاه اینترنتی هوپاد رایانه