مرکز دانلود طرح های لایه باز ... پروژه و مقاله کارشناسی و کارشناسی ارشد در تمامی رشته ها
دسته بندی محصولات
آخرین محصولات فروشگاه
Hoopad Rayaneh پیشنهاد شگفت انگیز با اطمینان خرید کنید ترجمه مقاله

مقاله ‌‌‌نـظریه‌پردازی‌ ماهیت پول در اقتصاد اسلامی و غرب

مقاله ‌‌‌نـظریه‌پردازی‌ ماهیت پول در اقتصاد اسلامی و غرب

فرمت فایل word

 

تعداد صفحات 46

 

آماده پرینت گرفتن

هنگامی‌ کـه‌ از چـیستی پول سـؤال می‌کنیم مقصود ما چیستی و ماهیت چیزی است که به عنوان پول‌ در گردش وظایف پول را انجام می‌دهد. پاسـخ به پرسش درباره ماهیت پول‌ نه تنها برای اقتصاد‌ اسلامی‌ مهم و حیاتی است بـلکه برای اقتصاد غرب هـم مـهم و اساسی است. در بین اندیشه‌وران اقتصادی غرب دو نظریه اصلی درباره ماهیت پول قابل شناسایی است. نظریه متالیزم و نظریه چارتالیزم. در نظریه‌ متالیزم پول یک کالا است که اغلب به شکل فلز گران‌قیمت در جریان بوده اسـت. چارتالیست می‌گوید ماهیت و ذات پولی پول رایج تحت قدرت منتشرکننده باقی می‌ماند نه تحت ارزش ذاتی‌ ماده‌ای‌ که از آن ساخته می‌شود. در بین اندیشه‌وران اسلامی شهید صدر(ره)حقیقت پول را در«قدرت خرید» می‌داند. شاهرودی نیز همه هستی و اساس پول را«ارزش و تـوان خـرید»می‌داند‌. مؤلفان‌ کتاب«پول در اقتصاد اسلامی»مقوم مثلیت پول کنونی را در ارزش اسمی آن دیدند. مذاهب چهارگانه اهل سنت آن را سند دین بر علیه صادرکننده دانستند. قرضاوی آن‌ را‌ موضوع مستحدثه، جویجاتی و یونس المصری با قیاس، آن را بـه مـثل فلوس رایج و دراهم مغشوشه قیاس کردند.

پژوهش‌ حاضر با طرح اشکالات مبنایی و بنایی این دیدگاه، نشان داده اسـت اولا، مـفروضات اسـاسی این تحلیل‌ها قابل جرح و تـعدیل‌ اسـت‌ و ثـانیا‌، این دیدگاه‌ها نه تنها حقایق عرفی و شرعی فقه را تقویت‌ نکردند بلکه می‌توانند ناقص تعدادی از این حقایق باشند. ازاین‌رو، هیچ‌یک از این دیـدگاه‌ها قـابل اسـتناد نیستند. در‌ نتیجه‌ لزوم‌ ارایه تحلیلی جدید در به اره مـاهیت پول در اقـتصاد اسلامی‌ امری‌ اجتناب‌نپذیر است.

واژگان کلیدی: ماهیت پول، نظریه متالیزم، نظریه چارتالیزم، نظریه قدرت خرید، نظریه ارزش اسمی‌

فهرست مطالب

چکیده‌

1-مقدمه

بخش اول‌: بررسی‌ و نقد نظریه‌های اندیشه‌وران غربی درباره ماهیت پول.

2-نظریه‌ متالیزم یا پول کالایی:

2-1. توضیح نظریه‌ متالیزم(فلزگرا):

2-2. منبع ارزش پول در نظریه متالیزم

2-3. چالش‌های نظریه متالیزم

نـظریه چـارتالیزم:

3-1. توضیح نظریه چارتالیزم:

3-2-تاریخ تکاملی دیدگاه چارتالیزم:

3-3. مکانیزم خلق پول و ارزش آن در‌ مکتب‌ چارتالیزم:

3-4 ویژگی‌ها و نتایج دیدگاه چارتالیزم

3-5. نقد نظریه چارتالیست‌ها و بیان چالش‌های آن

3-6خلاصه و نتیجه

بـخش دوم: بـررسی‌ و نقد‌ اهم تحلیل‌های اندیشه‌وران اسلامی درباره ماهیت پول

4-بررسی و نقد اهم تحلیل‌های اندیشه‌وران شیعی درباره ماهیت پول:

4-1. بررسی و نقد دیدگاه‌های تحلیل‌گران«نظریه‌ قـدرت‌ خـرید‌»:

4-1-1. دیدگاه‌ شهید‌ آیت اللّه سید محمد باقر صدر(ره)

4-1-1-1. بررسی‌ و توضیح‌ برخی نکات نظریه

4-1-1-2-نقد‌ نـظریه‌

«قانون پولی و بانکی کشور، مصوب 1351/4/18 مجلس شورای ملی، 1351/4/7 مـجلس سـنا. »

قـسمت اول-پول

4-1-2. دیـدگاه آیت اللّه‌ سید‌ محمود هاشمی شاهرودی:

4-1-2-1. خلاصه‌ نظریه

4-1-2-2بررسی‌ و نقد‌ نظریه

4-1-3. دیدگاه حجت الاسلام احمد علی‌ یوسفی‌ با عنوان«مالیت اعتباری»

4-1-3-1. خلاصه نظریه:

4-1-3-2. بررسی نظریه

4-1-3-3. نقد نظریه

4-2. بـررسی و نـقد نـظرات تحلیل‌گران«نظریه ارزش اسمی»:

4-2-1 دلایل رد نظریه‌ ارزش‌ اسمی:

5-خلاصه و نتیجه‌ بررسی‌ و نقد تحلیل‌های ماهیت پول

منابع


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 4,050 تومان
(شامل 10% تخفیف)
مبلغ بدون تخفیف: 4,500 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
m58_871442_8871.zip513.1k





مقاله ایجاد نیاز کاذب و آثار اجتماعی آن

مقاله  ایجاد نیاز کاذب و آثار اجتماعی آن فرمت فایل word   تعداد صفحات 27   آماده پرینت گرفتن ایجاد نیاز کاذب از دستاوردهای اجتماعی-فرهنگی غیراخلاقی شرکت های تجاری در عرصه صنعت تبلیغات بازرگانی است. از آنجا که شناخت نیازها و خواسته های مردم برای راهبردی کردن شگردهای تبلیغات و ایجاد تقاضا، از اصول اساسی تبلیغات تجاری در عرصه ی رقابت است، بنابراین اغلب بستری را فراهم می سازد که شرکت ها اخلاق، فرهنگ، ارزش ها و روح ساده ز ...

توضیحات بیشتر - دانلود 4,000 تومان 3,400 تومان 15% تخفیف

دانلود تحقیق استراتژی بازاریابی

دانلود تحقیق استراتژی بازاریابی استراتژی بازاریابی بهترين استراتژی بازاریابی الکترونیکی: ارتباط مناسب و دائم با مشتریان بر خط اکنون زمان بسیار خوبی جهت استفاده از بازاریابی الکترونیکی است. روش های قدیمی بازاریابی درحال تغییر و تحول است چرا که تعداد کاربران و در نتیجه مشتریان بر خط و همچنين خدمات و محصولات مرتبط با آنها، هر روز در حال گسترش است. بهترین روش ها جهت رسیدن به این مشتریان بالقوه بر خط چیست؟  1- بازاریابی پست ال ...

توضیحات بیشتر - دانلود 1,500 تومان
پرفروش ترین محصولات

فروشگاه اینترنتی هوپاد رایانه